søndag 5. februar 2017

Prosjektmøte Oslo 18.-22.september 2016

Det siste prosjektåret starter med et møte mellom deltakerne på Kuben Yrkesarena, Oslo, Norge. Kuben vgs skulle være vertskap og det var mye som stod på spill og viktig at dette besøket ble vellykket. Det ble det. Det var sol og uvanlig varmt for årstiden og gjorde oppholdet helt magisk. Det var mye som skulle ordnes på forhånd. Deltakerne skulle innlosjeres på et godt, rimelig og sentralt hotell og måltidene gode og rimelige. Programmet skulle være lærerikt, spennende og gi gode opplevelser. Det krevde en del research for Norge er et dyrt land og alle ønsket å strekke prosjektmidlene så langt som mulig. Valget falt på Anker Hotell som var rent, rimelig og sentralt. Frokosten var god og det var romslig både ute og inne  slik at lærerne hadde et sted å møtes om kvelden. Møtene ble avviklet på Kuben vgs og to middager var hjemmelaget.

Her finner dere bilder og musikk fra Oslo-besøket: https://youtu.be/Yud0R-laqRw

Flotte bilder fra Kuben yrkesarena satt sammen av Tsvetelena Taralova

Hele gruppen samlet utenfor Kuben Yrkesarena og årets første møte kan starte.

Det greske og kypriotiske lærerteamet samlet på uteterrassen på Anker Hotel
Første dagen tilbragte vi på Kuben. Rektor ønsket lærerne velkommen og de fikk omvisning av skolens internasjonale koordinator,Kristin Skare. Dette hadde lærerne gledet seg til siden første gang jeg traff dem i Tyrkia og fortalte og viste bilder fra skolen. Kuben er et praktbygg som har kostet mye penger og som har fått en arkitekturpris. Vi hadde til nå vært på skolebesøk i Tyrkia, Italia, Litauen, Latvia, Portugal og Bulgaria så de hadde mye å sammenlikne med. Underveis i prosjektet har jeg flere ganger kjent på at jeg kommer fra et land som er økonomisk veldig rikt.

På slutten av dagen fikk lærerne en teoretisk og praktisk innføring i skolens meklingsprogram av vår egen nestor, Berit Follestad. En kvinne vi er veldig stolte av. Hun har vært primus motor og var med å starte skolemekling Sogn og som nå har fått navnet Trygg Læring og blir tatt i bruk i hele Osloskolen og rundt om i landet. Hun er kjent for sitt arbeid i inn- og utland og fikk i fjor Kongens Fortjenestemedalje for sitt arbeid. Tilbakemeldingen fra de europeiske lærerne var at dette opplevde de som svært interessant og nyttig. Berit ga dem nye verktøy til verktøykassene sine og en bieffekt var at metoden gjorde at vi i gruppa ble bedre kjent og tryggere på hverandre. Om kvelden hadde vi i god norsk  ånd dugnad der alle bidro med å lage en tre-retters middag. Dugnaden ble ledet av kokken Øyvind Jeksrud som er sjef for skolens kantine. I fellesskap laget vi fenalår med kålrabistappe, kokt laks og krumkaker med multekrem, dekket på og ryddet av.

Fra møterommet etter at rektro har ønsket velkommen
Her er italienske Lina og Giusi og greske Roumphina i gang med å lage krumkaker under veiledning av Øyvind Jeksrud. Det tyrkiske lærertemaet står å følger med og lærer

Rektorer i srbeid - greske rektor Roumphini og den kypriotiske rektoren Fini er klare for å lage multekrem.

Andre dagen startet med møte på skolen før vi reiste til Rådhuset og mottakelse med ordfører Marianne Borgen. Rådhuset er en praktfull bygning med mye norsk historie i veggene bokstavelig talt. Jeg var både stolt og takknemlig for at ordførerens kontor svarte positivt på min henvendelse. Etter mottakelsen fikk vi omvisning i Rådhuset av Aase Kjos Jacobsen som har vært guide der i 40 år og nå pensjonert. Ved Honnørbrygga lå en av Oslo sjøskoles båter og ventet på oss. V i fikk en sightseeing på fjorden før vi gikk i land på Hovedøya. Der fikk vi et foredrag og omvisning om hvordan Oslo Sjøskole jobber før vi dekket til langbord og spiste hjemmelaget Får- i – kål på brygga. Får- i kålen hadde kollega Kjell Tomter laget på forhånd hjemme og fraktet ut.  Helt magisk!
Her er vi samlet i Munchrommet i Rådhuset i mottakelse hos ordfører Marianne Borgen.

Her overrekker vår tyrkiske koordinator, Volkan, en gave til ordfører Marianne Borgen. Desvverre vet han ikke at gaven hans forsvinner rett ned i Rådhusets magasiner. Verken hun eller vi andre som jobber i Oslo kommune har lov til å motta gaver. Gavene vi har mottatt har blitt satt i et monter. Dette burde jeg ha informert ham om på forhånd, men på den annen side er det jo hyggelig å gi bort noe med gaver for å vise sin respekt og glede over å bli invitert. I prosjektet har gavene stor plass som jeg har skrevet om i et tidligere blogginnlegg.
Fornøyd rektor Kjell Ove Hauge sammen med en like smilende og glad ordfører Marianne Borgen

Da er omvisningen i gang

Innføring i kommunale demokratiske prosesser og interiøret i bystyresalen.

Tyrkiske Metin, latviske koordinatoren Aina og den greske koordinatoren Chryssa på plass i bystyresalen.

Tyrkiske Metin og Ali Osman i Bankettsalen
På tokt med Oslo sjøskole - sightseeing i Oslofjorden. Badende nordmenn på Tjuvholmen skapte oppstandelse!

Vi går i land på Hovedøya og Oslo sjøskole

Omvisning og foredrag av en av de ansatte på Oslo sjøskole

Snart er får-i-kålen klar. Takk Kjell!

Dagen er slutt og vi tar siste Ruterbåt tilbake til byen. Anne Ingrid, Volkan, Chryssa og Metin

Takk for en magisk dag og for at værgudene og Oslo viste seg fra sin aller beste side.

Tredje dagen var vi på sightseeing med buss og hadde med oss guiden Aase Kjos Jacobsen. Først dro vi ut til Vikingskipsmuseet, deretter til Fram og Kon-Tiki, vi gikk gjennom Vigelandsparken og kjørte opp til Holmenkollen og så på hoppet og utsikten over byen. Vi avsluttet dagen med sen lunsj på Voksenåsen Hotell. Voksenåsen var et godt valg og en spennende avslutning med foredrag om forholdet mellom Norge og Sverige gjennom historien og i dag.